Stadhouderslaan 49
3583 JD Utrecht
T (030) 252 08 55
F (030) 252 08 41
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
KvK 30253271
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) luidt de noodklok. Er is een explosieve toename van incidenten waarbij persoonsgegevens niet per ongeluk worden gelekt, maar waar sprake is van datadiefstal. Het is zaak om de toegang en beveiliging van persoonsgegevens in orde te hebben. Nu we veel thuiswerken is de kans op een datalek vergroot.
De werkplek is iedere plek die gebruikt wordt voor de uitvoering van werkzaamheden, dus ook de thuiswerkplek. Het is een reële verwachting dat er structureel veel meer thuisgewerkt gaat worden. Werkgever: maak werk van die veilige werkplek!
De VNG biedt met een informatiegids hulp aan gemeenten bij het vormgeven van coronasteun aan de cultuursector.
Een must-read voor iedereen die zich bezighoudt met subsidies en de cultuursector.
Een huurder moet in principe altijd de huurprijs blijven betalen. Maar als hij wordt beperkt door de coronamaatregelen, kan hij recht hebben op huurkorting. Een recente rechterlijke uitspraak biedt duidelijkheid.
>> Lees meer
Particuliere instellingen en bedrijven hebben de vrijheid om eigen beleid te maken voor toegang tot voorzieningen, zoals festivals en concerten of zorg- en onderwijsvoorzieningen. Mogen zij ook om een vaccinatiebewijs vragen?
>> Lees meer
Het jaar is net begonnen. Een mooi moment om de subsidieafspraken weer eens onder de loep te nemen. Zijn de afspraken met de subsidieverstrekker helder? Waarop moet je letten?
>> Lees meer
De Wet normering topinkomens (WNT) heeft tot doel inkomens en ontslagvergoedingen te maximeren van bestuurders en toezichthouders werkzaam bij de overheid of semipublieke sectoren, zoals de zorg, het onderwijs en ook de kunsten. Maar hoe zit het ook weer bij non-activiteit?
>> Lees meer
De Wet normering topinkomens (WNT) heeft tot doel inkomens en ontslagvergoedingen te maximeren van bestuurders en toezichthouders werkzaam bij de overheid of semipublieke sectoren, zoals de zorg, het onderwijs en ook de kunsten. Maar hoe zit het ook weer bij non-activiteit?
>> Lees meer
Voor de meeste rechtspersonen is de aansprakelijkheid van toezichthouders (raad van toezicht) al geregeld. Denk aan commerciële verenigingen, commerciële stichtingen en BV’s. Maar vanaf 1 juli 2021 kunnen ook toezichthouders van niet-commerciële verenigingen en stichtingen aansprakelijk zijn.
>> Lees meer
Per 1 juli 2021 treedt de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) in werking. De Wbtr beoogt de regels voor alle rechtspersonen gelijk te trekken. De nieuwe wet heeft gevolgen voor het bestuur en toezicht van stichtingen en verenigingen. In Goed Nieuws behandel ik per keer een onderwerp uit de Wbtr. Deze eerste editie ga ik in op de aansprakelijkheid van het bestuur bij faillissement.
>> Lees meer
Door de inwerkingtreding van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen zal de bijzondere ontslagpositie van de stichtingsbestuurder verdwijnen. Met het ontslag van de stichtingsbestuurder zal straks ook de arbeidsovereenkomst eindigen.
>> Lees meer
Veel non-profitorganisaties hebben noodsteun op grond van de NOW-regelingen aangevraagd. Sommige instellingen ontvangen daarnaast financiële steun van andere overheidsinstellingen. Telt deze laatste steun mee als omzet voor de NOW regeling?
>> Lees meer
Alimentatiebedragen stijgen jaarlijks op grond van artikel 1:402a BW, zoals ook ieder jaar het loon en prijspeil verandert. Het percentage indexering wordt vastgesteld door de minister van Justitie.
Per 1 januari 2021 is de alimentatie met 3% verhoogd.
In verband met de recente overheidsmaatregelen zullen de meeste advocaten en medewerkers van ons kantoor thuis werken, tenzij er een urgente reden is om dit niet te doen.
We willen de gezondheid en veiligheid van zowel onze medewerkers als van onze cliënten beschermen en het risico op besmetting zo klein als mogelijk houden.
Onze advocaten zijn via de e-mail bereikbaar en daarnaast via ons algemene nummer: 030 - 252 08 55. U wordt dan zoveel als mogelijk doorverbonden naar de betreffende medewerker.
Bij voorbaat dank voor uw begrip.
Uit respect voor uw en onze gezondheid vragen wij u bij uw bezoek aan ons kantoor:
Bij voorbaat dank voor uw begrip en medewerking.
Het is momenteel een onzekere tijd. De Corona crisis heeft grote gevolgen voor iedereen. Ook voor gescheiden ouders is het een moeilijke tijd. Wij kunnen ons voorstellen dat u van mening verschilt over bijvoorbeeld hoe om te gaan met de zorgregeling. Kunnen de kinderen nu wel of niet van de ene naar de andere ouder? Hoe verdeel je de zorg overdag als het kinderdagverblijf of de school gesloten is? Wij kunnen u helpen bij het bespreken van deze punten via online mediation; de gesprekken vinden dan via videobellen plaats. U kunt hierover contact met ons kantoor opnemen en binnen korte tijd kan een eerste afspraak gepland worden.
Wat kunt u doen als u alimentatie moet betalen en u uw inkomen voor een belangrijk deel kwijt raakt door de maatregelen vanwege het coronavirus?
U kunt om wijziging vragen van de alimentatie als er sprake is van een wijziging van omstandigheden. Een wijziging van uw inkomen kan daaronder vallen. Zeker als u verwacht dat de aangeboden compensatiemaatregelen voor u onvoldoende zijn en de inkomensdaling langere tijd kan gaan duren. >> Lees verder
Erfgenamen van een overledene kunnen kiezen om een erfenis (nalatenschap) zuiver te aanvaarden, beneficiair aanvaarden of te verwerpen.
Bij beneficiaire aanvaarding van een erfenis wordt u wel erfgenaam, maar kunt u in principe geen negatieve nalatenschap erven. Kiest u ervoor om de erfenis beneficiair te aanvaarden, dan bent u verplicht om een verklaring af te leggen. Dit kunt u zelf doen bij (de griffie van) de rechtbank. De rechtbanken zijn echter gesloten vanwege de overheidsmaatregelen.
Wist u dat u de verklaring ook per post bij de rechtbank kunt indienen? Dan krijgt u eerst van de rechtbank een factuur toegestuurd met de kosten van de rechtbank (griffierechten) van € 130 (tarief 2020). Nadat u de factuur heeft betaalt stuurt de rechtbank de akte beneficiaire aanvaarding binnen enkele weken naar u toe. >> Lees verder
.
Op 20 maart 2020 organiseert VEAN advocaten (de Vereniging Erfrecht Advocaten Nederland) de Dag van het Erfrecht. De erfrecht advocaten van ons kantoor zijn aangesloten bij deze door de orde van advocaten erkende specialistenvereniging. Zij kunnen u deskundig juridisch te begeleiden bij de afwikkeling van nalatenschappen.
Onze erfrechtadvocaten kunnen antwoorden geven op vragen als: Wie zijn de erfgenamen? Wie mag actie ondernemen? Wat zijn mijn rechten en/of verplichtingen als erfgenaam? Wat zijn mijn taken als executeur? Hoe moet ik te werk gaan? En wat zijn mijn rechten als onterfd kind?
U bent van harte welkom om telefonisch contact met ons op te nemen op telefoonnummer 030-252 08 55 voor een vrijblijvend advies over testamenten en de (afwikkeling van) nalatenschappen. U mag natuurlijk ook bellen om voor een later moment een afspraak te maken.
Arbeidsrecht in de Praktijk – het veelgebruikte boek van Stadhouders Advocaten - bestaat twintig jaar.
Recent verscheen de compleet bijgewerkte, elfde druk. Uiteraard weer met bruikbare checklists, tips en een grondig overzicht van alle regels en rechtspraak.
Om dit te vieren, organiseren wij een kennismiddag voor HR/P&O en overhandigen wij u graag een exemplaar.
Datum: Donderdag 7 februari 2019
Tijd: 15:00-18:00 uur
Programma:
15:15-15:30 Ontvangst met koffie en thee
15:30-16:15 Privacy en #Metoo in het arbeidsrecht
16:15-17:00 Belangrijke rechtspraak over ontslag
De nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans
17:00-18:00 Borrel
Locatie: Villa Jongerius, Kanaalweg 64, Utrecht
Wilt u graag deelnemen aan de kennismiddag? Dan kunt u een e-mail sturen naar wachsmuth@stadhouders.nl.
De onlangs gepresenteerde plannen van de minister voor Rechtsbescherming voor de gefinancierde rechtsbijstand laten zich volgens de NOvA eenvoudig samenvatten: ‘mensen met minder inkomen hebben minder recht nodig’. De NOvA kan zich niet vinden in de wijze waarop de minister voor Rechtsbescherming omgaat met de rechtsbescherming van on- en minvermogende rechtzoekenden.
Lees verder >>
Het arbeidsrecht gaat weer op de schop. Uitgangspunt voor het nieuwe kabinet is dat werkgeverschap aantrekkelijker moet worden, zodat werkgevers eerder bereid zijn mensen in dienst te nemen.
De belangrijkste voornemens worden hier kort samengevat.
> Lees verder
Martine ten Voorde en Clemens Mesker geven de workshop 'Privacywetgeving: wat is de AVG?'
Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing. Deze Europese Verordening vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens. De AVG regelt een versterking en uitbreiding van privacyrechten en legt meer verantwoordelijkheid bij organisaties. Wat moet je als bedrijf doen om hieraan te voldoen? > Lees verder
Mr. Diana de Wolff (1959) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Advocatuur aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Leerstoel Advocatuur, en wordt mogelijk gemaakt door de Nederlandse Orde van Advocaten. Het gaat om een benoeming voor vijf jaar. De Wolff volgt Britta Böhler op, die de leerstoel sinds 2012 bekleedde.
> Lees verder
Het arbeidsrecht is in 2015 ingrijpend gewijzigd door de inwerkingtreding van de Wet werk en zekerheid (WWZ) en de daarop gebaseerde besluiten. In de negende druk werden de nieuwe regelingen verwerkt, voor zover zij medio 2015 bekend waren.
Inmiddels, één jaar later, kan een eerste tussenstand van de op die nieuwe regelingen gebaseerde praktijk worden opgemaakt. De tiende druk van 'Arbeidsrecht in de praktijk' is dan ook grotendeels herzien naar de stand van zaken in de wet- en regelgeving per 1 juli 2016.
Op vrijdag 26 juni jl. organiseerde Stadhouders Advocaten in Villa Jongerius een middag voor een aantal van onze cliënten met als thema ‘De WWZ, een nieuw ontslagrecht’. Zij werden door Diana de Wolff en Dirk van Genderen bijgepraat over de gevolgen van de inwerkingtreding op 1 juli 2015 van de tweede tranche van de WWZ, een wet die het Nederlandse ontslagrecht ingrijpend heeft gewijzigd.
Het is de bedoeling dat Stadhouders Advocaten met regelmaat bijeenkomsten gaat organiseren over nieuwe ontwikkelingen op de rechtsgebieden waarop wij deskundig zijn. De WWZ staat begin volgend jaar opnieuw op de agenda, dan met als onderwerp de derde tranche (de wijziging van de WW m.i.v. 1 januari 2016) en de eerste praktijkervaringen met de WWZ.